Skeelerclinics

Gepubliceerd op 1 juli 2024 om 17:31

In de afgelopen maand hebben kinderen van diverse basisscholen in onze gemeente de kans gekregen om deel te nemen aan een reeks van skeelerclinics, georganiseerd door IJsclub centrum in samenwerking met de Brede School. Deze clinics vonden plaats op vier donderdagavonden en boden een unieke gelegenheid voor de kinderen om kennis te maken met het skeeleren.

De eerste clinic vond plaats op een zonnige donderdagavond en stond in het teken van de basisvaardigheden. De kinderen verzamelden zich vol enthousiasme op het sportterrein, waar een onze jeugdtrainers hen opwachtte. De trainers begonnen met een introductie over veiligheid, het belang van beschermende uitrusting zoals helmen, kniebeschermers en elleboogbeschermers, en hoe deze correct gedragen moeten worden.

Na de introductie gingen de kinderen aan de slag met de eerste stappen op skeelers. Het leren balanceren en vooruitkomen op wieltjes was voor velen een uitdaging, maar onder begeleiding van de geduldige trainers maakten de kinderen snel vooruitgang.

Tijdens de tweede clinic lag de focus op het leren remmen. Na een korte opwarming herhaalden de trainers de basisvaardigheden en introduceerden vervolgens verschillende technieken om veilig te kunnen stoppen, zoals de "T-stop" en het gebruik van remblokjes.

De kinderen oefenden deze technieken in een gecontroleerde omgeving en hadden zichtbaar plezier terwijl ze elkaar hielpen en aanmoedigden.

In de derde clinic stond snelheid en behendigheid centraal. De kinderen die inmiddels al wat meer zelfvertrouwen hadden op hun skeelers, werden uitgedaagd om sneller te gaan en obstakels te ontwijken. De trainers legden uit hoe ze hun lichaamshouding konden aanpassen om efficiënter en sneller te skeeleren.

De kinderen deden mee aan een reeks oefeningen en korte wedstrijdjes, waarbij snelheid en techniek gecombineerd werden, maar ook hoe je de stoep op en af kan.

De laatste clinic was een speciale afsluiting van de reeks. Na een korte opwarming mochten de kinderen hockey spelen op skeelers en alle geleerde technieken toepassen in een speelse omgeving.

Aan het einde van de avond kregen alle deelnemers een diploma uitgereikt als bewijs van hun deelname en de vaardigheden die ze hadden opgedaan. De kinderen waren zichtbaar trots op hun prestaties en veel